”Flygskatt är skadlig och utan nytta för klimatet”

I slutet av 2015 påbörjade regeringen en utredning om ett eventuellt införskaffande av en nationell skatt på flygresor. Däremot är det inte första gången regeringen diskuterar om ett införande av flygskatten då socialdemokraterna redan 2006 försökte få skatten införd. Efter enormt mycket kritik från myndigheter, fackföreningar, regioner, turistnäringen och övriga näringslivet släppte Socialdemokraterna frågan. Skatten skulle tydligen knappt ge en förbättring för miljön medan den skulle bidra till flera negativa transportpolitiska, regionalpolitiska och näringspolitiska påföljder, hävdar Wilson med flera.

Enligt Anna Wilson & CO så är anledningarna till att skrota förslaget starka. För det första anser de att flygskatt helt enkelt är ineffektivt ur ett klimatperspektiv. 0,2 miljoner ton utsläpp per år är vad vi skulle tjäna på att införskaffa flygskatten vilket motsvarar ett par dagar av Sveriges vägtrafikutsläpp. De menar att effekten är så liten att det inte har en betydelse för klimatet i Sverige. Detta argument är väldigt instabilt, 0,2 miljoner ton mindre utsläpp är bättre än ingenting och pengarna som staten får in från skatten kan även den användas för ändamål att värna om miljön i Sverige.

För det andra anser även Wilson & CO att ekonomin påverkas negativt då minskningen av passagerare blir upp mot nästan 1,2 miljoner per år och ca 7 000 förlorade jobb sumpas. Detta skulle leda till en BNP-förlust på ungefär 6 miljarder kronor vid år 2018 påstår Wilson och de. Eftersom att de som skrivit denna debattartikel har med flygbolaget SAS att göra kollade jag upp detta noggrannare och märkte att skatten på en resa inom Europa var väldigt låg. Jag tror verkligen inte minskningen av passagerare kommer bli så pass hög som de anser, utan jag tror att den kommer definitivt dämpa ökningen av flygresor som hela tiden ökar med tiden, men den är verkligen inte tillräcklig till att minska antalet flygpassagerare. För att stödja mitt argument så är det endast 80kr det är man förlorar som konsument om man åker inom Europa, om man väljer bort att åka till sitt resmål för att det kostar 80kr mer så ska man nog inte åka dit alls. 80kr är lika mycket som en macka på flygplatsen. Å andra sidan så kan 80kr vara mycket om man åker inrikes eller till ett nära land som t.ex. till Norge. Men jag har kollat upp om det skulle vara billigare att åka tåg än flyg om flygskatt införs, och det är faktiskt fortfarande billigare att åka flyg till de flesta resmålen än att åka tåg. Därför kan inte flygbolagen säga att deras passagerare som åker inrikes kommer sluta åka med dem. Däremot ligger Skåneregionen väldigt nära Danmark och skulle kunna locka många till att ta sig ner till Danmark för att slippa skatten, men resan dit och tullen för att komma in är definitivt dyrare än 80kr. Hade man tänkt åka utanför EU och bor nära Danmark kan jag hålla med om att det skulle vara värt att ta sig dit för att slippa den eventuella skatten som ligger på runt 300kr istället.

Flygen i Sverige pröjsar varken koldioxid eller energiskatt. Många länder såsom Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Österrike har sedan lång tid tillbaka en flygskatt som Miljöpartiet föreslår. Problemet just nu är att det är dyrare att åka tåg än att åka flyg inrikes på grund av de dyra banavgifterna för tåget. Det är inte rimligt hävdar Mats Pertoft (MP) och sina kollegor i en artikel skriven på Svenskadagbladet. Det klimatsmarta alternativet ska självklart vara det billiga alternativet och det håller jag verkligen med om. Samtidigt som en flygskatt skulle kunna äventyra med många jobb i flygsektorn kommer det skapas många jobb i andra transportfärdmedel sektorer t.ex. inom tågindustrin.

Jag tycker att det finns både bra argument för flygskatt men även mot flygskatt, men jag anser att de positiva aspekterna för ett införande av flygskatt väger tyngre än de negativa aspekterna.

Inför flygskatt för ett hållbart Sverige!

/ Artin Manouchehri BP15B

Källor: http://www.svd.se/flygskatten-ar-skadlig-och-utan-nytta-for-klimatet

http://www.svd.se/orimligt-att-flyget-ar-billigare-an-taget

http://miljo-utveckling.se/flygskatt-ska-minska-klimatpaverkan/¨

 

Leave a comment